Værd at vide: elbiler

27 oktober 2020

< Tilbage til artikler

Værd at vide: elbiler

Elbiler og moderne teknologi har for alvor bidt sig fast i bilmarkedet. Udviklingen på området sker i en rasende fart, og det kan være svært at følge med og danne sig et tilstrækkeligt overblik over teknologien. Derfor rejser der sig mange spørgsmål: Hvor langt kører bilen reelt på en opladning? Hvor lang levetid har batteriet, og hvad betyder SOH?

Overvejer du at investere i en elbil, så læs med her, og bliv klogere på, hvad der er værd at vide om elbiler.

Ny teknologi – nye vaner

Betingelserne for at køre på strøm er bedre end nogensinde før, men det er også en helt ny verden for de fleste bilister. En elbil kræver, at du som ejer ændrer dine vaner og tankemønstre en anelse i starten. Der er flere nye ting, du skal sætte dig ind i og vænne dig til at bruge.

På flere områder er en elbil dog mere simpel end konventionelle benzin- og dieselbiler: De har hverken gearkasse, kobling, indsprøjtningsdyser, tændrør, karburator eller udstødningsrør. Det betyder også, at alle disse dele ikke skal serviceres og repareres som i konventionelle biler. Til gengæld har elbiler batterier, BMS-software, varmepumpe og ladekabler. Funktioner, du skal lære at kende og bruge, for at få det optimale ud af din elbil.

Rækkevidde: Hvor langt kører din elbil egentlig på en opladning?

Rækkevidden opgives efter to metoder: WLTP på nyere biler og NEDC på ældre biler. WLTP er mere præcis, men rækkevidden afhænger også af dit køremønster, ruten samt vind og vejr. Derfor kan du ikke stole blindt på de kilometertal, fabrikanten opgiver. Det er derfor en god idé at spørge sælgeren, hvad den reelle rækkevidde er. Nogle bilproducenter har også en beregner på deres hjemmeside, hvor du kan indtaste forskellige forudsætninger for din kørsel, som giver dig et mere nuanceret billede af rækkevidden.

Læs her, hvordan du finder den reelle rækkevide på biler. 

Energieffektivitet er afgørende for rækkevidden

Batteriets størrelse betyder meget for elbilers rækkevidde. Men et batteri med en høj kapacitet er dog ikke alene ensbetydende med lang rækkevidde. Bilens energieffektivitet spiller nemlig også en rolle i den ligning. Eksempelvis er en Audi e-tron opgivet til 22,8 kWh/100 km og er derfor ikke særlig energieffektiv, selvom den har et stort batteri. Modsat er en Hyundai Ioniq EV 28 kWh opgivet til 14,8 kWh/100 km, selvom den har et noget mindre batteri. Audi e-tron bruger altså væsentlig mere energi per kilometer, og det er værd at have med i beregningen, når du vælger elbil. 

Batteriets levetid

I nye elbiler skal du gå efter et batteri, der har opdateret teknologi og høj kapacitet, hvis du prioriterer lang levetid for batteriet. Men uanset hvad kan du være sikker på, at batteriet over tid vil miste kapacitet og effektivitet. Hvor længe bilens batteri holder, inden det skal skiftes, afhænger både af brug, vedligehold og kapacitet.

Hvis du overvejer at købe en brugt elbil, skal du især være opmærksom på batteriets tilstand – også kaldet State of Health (SOH). Over tid vil batteriets effektivitet falde, så ældre biler vil typisk ikke holde strømmen lige så effektivt som nye. Den faldende effektivitet svinger fra batteri til batteri, så i nogle bilmærker vil det gå hurtigere end andre. I nogle elbiler kan du selv tjekke bilens SOH i instrumentbrættet, mens du i andre – især ældre modeller – må spørge en mekaniker eller ekspert til råds.

I gennemsnit lover bilproducenterne 5-8 års garanti svarende til ca. 160.000 km, men batteriet vil i langt de fleste tilfælde holde betydeligt længere end det. Batteriets levetid bliver nemlig defineret som den tid, hvor batteriet kan lagre elektricitet i tilfredsstillende grad. Det varierer fra fabrikant til fabrikant, hvad ”tilfredsstillende grad” er, men smertegrænsen ligger typisk på mellem 70-80 procent af batteriets oprindelige kapacitet.

Øg levetiden for batteriet

Moderne lithiumbatterierer hårdføre og kan i kombination med den BMS-software, der beskytter batteriet, derfor holde til en del. Dog kan du selv bidrage til at øge levetiden ved følgende tiltag:

  • Undgå, at batteriet bliver fuldstændig drænet, da det hurtigere forringer kapaciteten. Når indikatoren nærmer sig de 20 procent, er det derfor en god idé at finde en ladestander.
  • Det samme gør sig gældende, når du lader bilen op. Her skal du undgå at overoplade det. Lad derfor kun op til mellem 80-90 procent af kapaciteten.
  • Hvis du benytter en hurtiglader, skal du ligeledes undgå at lade batteriet op til mere end 80 procent – de sidste 20 procents opladning slider nemlig på batteriet, hvis man tvinger det til at lade op så hurtigt som muligt.
  • Undgå derudover at parkere bilen længere tid i solen samt at køre formel 1-kørsel – begge dele sænker også batteriets levetid, hvis det sker ofte.

Hvilken stiktype har bilen?

Umiddelbart kan det føles som lidt af en jungle at finde hoved og hale i stiktyper og ladekabler. Men overordnet kan du opdele stiktyperne i to kategorier: vekselstrøm (AC) og jævnstrøm (DC). Til hverdag bruger du vekselstrøm. Jævnstrøm (DC) bruges til hurtigladning, eksempelvis hvis du har travlt eller er på farten. Langt de fleste biler har mulighed for DC-ladning, men det er ikke alle, og du vil især mangle det, hvis du kører længere ture.

Der findes i dag tre gængse typer af ladestik:

  • TYPE 2
    Type 2-stikket er det mest gængse ladestik til både plug-in hybrid- og elbiler og kan bruges på de fleste ladestandere. Stikket bruges til at oplade via vekselspænding (AC) og kan håndtere opladning med 230 V-1fase eller 400V-3 faser og maksimal ladeeffekt på ca. 43 kW.

  • CCS-Combo (hurtigladestik)
    CCS-Combo (Combined Charging System) er en videreudvikling af Type 2-stikket og er europæisk standard. Her kombineres Type 2-stikket med mulighed for hurtigladning via jævnstrøm (DC). Mange af de store tyske bilproducenter bruger denne standard for hurtigladning. Du får altså mulighed for at benytte dig af hurtigladning på 50 kW og derover, hvilket du ikke kan med vekselstrøm.

  • CHAdeMO (hurtigladestik)
    ChadeMO er udviklet af en sammenslutning af japanske bilproducenter og er ligesom CSS-Combo en standard for hurtigladning via DC. Denne standard udfases dog i Europa nu, og der er meget få biler på vejene med dette stik.

Bemærk, at Tesla-biler ældre end model 3 kræver et særligt supercharger-stik, der er udformet som et Type 2-stik.  

Det tyder dog på, at der i fremtiden vil blive kontaktløs opladning via elektromagnetisme, som vi allerede kender det fra nyere smartphones. På den måde vil bilen blive ladet op via bunden, når du parkerer bilen på en form for ”ladeplade”. Til den tid slipper du altså højst sandsynligt for kabel- og stiktypeforvirring.

Læs her, hvor du finder en ladestation. 

Ladekabler og ladeløsning

Til mange nye elbiler følger der en ladeboks og et ladeabonnement fra en leverandør med i prisen. Det er en let løsning, der gør dig køreklar, så snart ladeboksen er installeret i dit hjem. I nogle tilfælde følger der også en ladebrik med, som du kan bruge ved ladestationer, når du er på farten – nemt og bekvemt og i nogle tilfælde endda også billigere. Hvis du ikke kan installere en ladeboks ved dit hjem, kræver det, at du har adgang til en offentlig ladestation tæt ved dit hjem, på din arbejdsplads eller et andet sted, hvor du har let og sikker adgang.

Du skal altid have et ladekabel liggende i bilen, som du kan bruge fra bilen til et Type 2-stik i en ladestander. Derudover kan det også være rart at have et ”mormorkabel” liggende i bilen. Det kan nemlig tilsluttes en almindelig stikkontakt.

Varmepumpens funktion og nødvendighed

En varmepumpe kan opvarme kabinen, når det er koldt og nedkøle den i varmt vejr. Danmark er som bekendt et koldt land, hvorfor vi bruger energi på kabinevarme, sædevarme o.l. flere måneder om året. Varmepumpen er mere effektiv end et varmelegeme og fungerer således, at du kan opvarme kabinen i bilen med et betydeligt mindre energiforbrug og dermed benytte energien til rækkevidde i stedet. En varmepumpe er derfor især vigtig, hvis du kører mange korte ture hver dag, fordi den indledningsvise opvarmning af kabinen er mest energikrævende. Hver gang du stopper og forlader bilen, bliver kabinen kold og skal altså opvarmes fra ny, og det kræver energi.

En varmepumpe kan ikke eftermonteres, så vær sikker på, at din kommende elbil har det, inden du køber den. Gensalgsværdien i elbiler uden varmepumpe vurderes af elbilforeningen at være væsentlig ringere – specielt i elbiler med mindre batterier.

Bemærk, at ovenstående ikke gælder Teslaer, da de ikke har varmepumpe, men anden opvarmning af kabinen.

Opsummering

  • Rækkevidden i din elbil afhænger af dit kørselsmønster, ruten samt vind og vejr. Spørg derfor sælgeren om den reelle rækkevidde, eller undersøg den selv nærmere på producentens hjemmeside. Energieffektiviteten er ligeledes afgørende for rækkevidden.
  • Opdateret teknologi og høj kapacitet er lig med lang levetid for batteriet.
  • Hvis du køber en brugt elbil, skal du være opmærksom på batteriets tilstand – også kaldet State of Health (SOH).
  • Der er tre typer af stik: Type 2, CSS-Combo (videreudvikling af Type 2) og CHAdeMO. Førstnævnte er det mest gængse ladestik og er vekselstrøm (AC). De to sidstnævnte er hurtigladningsstik og er jævnstrøm (DC).
  • Du skal altid have et ladekabel liggende i bilen, som du kan bruge fra bilen til et Type 2-stik i en ladestander. Derudover kan det også være rart at have et ”mormorkabel” til almindelige stikkontakter liggende i bilen.
  • Vær særlig opmærksom på, om bilen har varmepumpe eller ej. En varmepumpe kan ikke eftermonteres, så vær sikker på, at din kommende elbil har det, inden du køber den. Bemærk, at ovenstående ikke gælder Teslaer, da de ikke har varmepumpe, men anden opvarmning af kabinen.

 

 

 

 

 

 

< Tilbage til artikler

Lignende artikler

Bil interiør adult driver blur

Køb brugt og få mere

08.11.2019

Vis artikel

Biløkonomi

22.11.2019

Vis artikel

Kend dine rettigheder

13.12.2019

Vis artikel

Ny bil, brugt bil eller leasing?

27.12.2019

Vis artikel

Sæt spot på service

03.01.2020

Vis artikel

Regler for børn i bilen

29.01.2020

Vis artikel

10 gode råd til skiferien

16.01.2020

Vis artikel
red and blue car top view

Forstå forskellen på garanti og reklamationsret

06.02.2020

Vis artikel

Barnevogn og bil – det kan være lidt en af en jungle

15.02.2020

Vis artikel

Skift fra vinterdæk til sommerdæk - hvornår?

28.02.2020

Vis artikel

Kør-selv-påskeferie: Storbyferie i påskedagene

03.03.2020

Vis artikel

Forstå biltyperne

16.03.2020

Vis artikel

Forstå leasingtyperne

30.03.2020

Vis artikel

Bil i hverdagen: Service eller syn?

24.04.2020

Vis artikel

Køb eller leasing: Hvad kan bedst betale sig?

14.05.2020

Vis artikel

Bil og campingvogn - regler for din mobile hytte

27.05.2020

Vis artikel

Sådan underholder du børnene på køreturen

11.06.2020

Vis artikel

Hvad er forskellen på aircondition og klimaanlæg?

22.06.2020

Vis artikel

Gør bilen klar til bilferien

29.06.2020

Vis artikel

Børn på bilferie: Få en god køretur

01.07.2020

Vis artikel

7 gode råd til kør-selv-ferien i Danmark

03.07.2020

Vis artikel

Turist i eget land: Oplev Margueritruten i bil

07.07.2020

Vis artikel

Oplev Danmark i Bil: Jylland i højsommeren

05.07.2020

Vis artikel

10 ting du bør vide om klimaanlægget

22.07.2020

Vis artikel

Oplev Danmark i bil: Nordjylland i sensommeren

03.08.2020

Vis artikel

Oplev Danmark i Bil: Midtjylland i efteråret

17.08.2020

Vis artikel

Sådan skrotter du din gamle spand

12.08.2020

Vis artikel

Oplev Danmark i bil: Efterårsferie på Fyn

18.09.2020

Vis artikel

Sådan finder du den perfekte familiebil

08.09.2020

Vis artikel

Børn i bilen: Sikkerhedskrav til autostole

11.09.2020

Vis artikel

Tips og tricks til bilvask

14.09.2020

Vis artikel

Forstå tallene: Hvor langt kører din bil egentlig på literen?

21.09.2020

Vis artikel

Værd at vide: Skift fra sommerdæk til vinterdæk

28.09.2020

Vis artikel

Hvad er additiver til benzinmotoren?

01.10.2020

Vis artikel

Bliv klogere på hybridbiler

06.10.2020

Vis artikel

Ladestationer til elbiler – sådan finder du dem

27.10.2020

Vis artikel

Vigtig viden: Sådan passer du på dit automatgear

09.11.2020

Vis artikel

Omregistrering af bil: Bliv klogere på reglerne

17.11.2020

Vis artikel

Sådan pakker du bilen forsvarligt med julegaver

11.12.2020

Vis artikel

Gode råd: Pas godt på din bil til nytår

13.12.2020

Vis artikel