Markedet bugner efterhånden med elbiler og hybridbiler. De mange bilproducenter kommer hele tiden med nye modeller, og teknologien er i rivende udvikling. Det betyder selvfølgelig også, at el- og hybridbilerne har gjort et solidt indtog på brugtbilsmarkedet. Men hvad skal du egentlig kigge efter, hvis du ønsker en brugt elbil? Og hvad skal du kigge efter ved brugte hybridbiler? Her er der endda flere typer at vælge imellem.
Det kan være en anelse svært at finde ud af, hvad en brugt elbil må koste. Ligesom med så meget andet afhænger det nemlig af udbud og efterspørgsel. Fordi markedet for elbiler er relativt nyt sammenlignet med det traditionelle brugtbilsmarked, kan efterspørgslen til tider være større end udbuddet og drive priserne i vejret – og det er altså her, at du skal holde tungen lige i munden.
En god huskeregel er, at værdien af en brugt elbil typisk afhænger af bilens batteri og alderen på dette. Det skyldes nemlig, at kapaciteten på batteriet er faldende over tid. Ganske ligesom du kender det fra anden elektronik (måske især fra iPhones).
Har den brugte elbil ikke fuld kapacitet på batteriet, eller skal den have udskiftet batteriet helt, skal prisen også være derefter. Udskiftning af batteri i lidt ældre, brugte elbiler kan koste op mod 250.000 kr. Heldigvis bliver teknologien både billigere og bedre. Og i dag kan man nøjes med at få udskiftet enkelte battericeller, hvilket gør det hele lidt mere spiseligt rent prismæssigt. Opvej derfor altid pris, batteriets kapacitet og alder mod hinanden, når du skal vælge brugt elbil. Der er nemlig intet helt rigtigt svar på, hvad en brugt elbil må koste.
Ved køb af elbil bør du som hovedregel altid holde prisen op mod køb af ny elbil.
Men hvor lang tid kan batterierne så holde, hvis de bliver dårligere over tid? Når man snakker holdbarhed på batterierne i elbiler, taler man faktisk om bilens rækkevidde på en enkelt opladning. Ved køb af brugt elbil kan det altså være en fordel at tjekke, hvor langt den reelt kører. Det gøres ganske enkelt ved at lade batteriet helt op og køre det tomt. Køber du brugt elbil ved en forhandler, kan denne typisk fortælle dig rækkevidden.
Du skal desuden være opmærksom på, at batteriets rækkevidde typisk bliver mindre om vinteren. Faktisk kan du godt regne med, at bilen kører 20-30 procent kortere. Har bilen desuden ikke varmepumpe, kan du risikere at rækkevidden er endnu kortere. Det skyldes, at batteriets aflades hurtigere, når det er koldt.
Vil du have mest værdi for pengene, bør du altid gå efter en elbil med lang rækkevidde. Det betaler sig ofte også, når du skal af med den igen.
Udover rækkevidde og batterilevetid bør du også være opmærksom på selve garantien på batteriet. Det gør sig særligt gældende, hvis bilen er importeret fra udlandet. Garanti på batterierne afhænger ofte af bilproducenten og er gerne mellem 5-8 år. Men hvorfor er der overhovedet garanti på batteriet? Garantien er en indikator af, hvor længe det forventes at batteriet kan holde. Der er nemlig endnu ikke udfærdiget endelige definitioner på holdbarheden på elbilsbatterier. Fælles er dog, at batterierne har en garanti som dækker i stort set hele Europa – du bør dog altid tjekke op på dette, hvis elbilen er importeret.
Derudover bør du ved køb af brugt elbil også have for øje, at særligt de lidt ældre elbiler ofte har et batteri, som er lejet. Det betyder, at producenten ejer batteriet, selvom du har købt bilen, og du skal derfor betale et månedligt beløb for leje af batteri.
I forhold til service og garanti på brugt elbil, bør du kigge efter indregistreringsdatoen for bilen samt tjekke bilens servicebog igennem. Ligesom ved brugte biler med benzin og diesel er garantien ofte betinget af, at alle serviceintervaller er overholdt, og at servicet er lavet autoriseret. På nogle brugte elbiler kan der desuden stadig være fabriksgaranti. Den er dog ofte baseret på bilens alder og antal kørte kilometer. Derudover skal du være opmærksom på, at elbilens software også bør være opdateret.
Der er to ting som er absolut essentielle, når du kigger efter brugt elbil. Det er et hurtig ladestik og varmepumpe. Måske burde det være en selvfølgelige, men det er det altså ikke. Hurtigladestik er fra producenternes side sommetider et tilkøb, og derfor er det ikke garanteret at komme med den brugte elbil, hvis tidligere ejer ikke har tilkøbt det.
Et hurtigladestik er altså et must. Der findes to typer, hvor den mest udbredte er den, som hedder CCS-Combo. Den anden hurtiglader er standard i særligt japanske elbiler og går under navnet ChaDeMo. Du bør dog så vidt muligt undgå sidstnævnte, da denne version er i tilbagegang.
Elbiler kan som oftest lade ved tre faser. Dette gør sig særlig gældende for nyere, brugte elbiler. Tre-fase-opladning gør det muligt at lade bilen hurtigere end ved kun en ladefase – også når det bare er via en 11 kW stikkontakt ved din bolig. En hurtiglader bør dog altid være at foretrække.
Udover ladestik er det også supervigtigt at have for øje, at den brugte elbil kommer med varmepumpe. Det er der to gode grunde til.
Når det kommer til hybridbiler på bugtbilsmarkedet, er det med at holde tungen lige i munden. Der er nemlig flere typer af hybridbiler og desuden garanti, service og opladning, som du bør være opmærksom på.
Ligesom ved elbiler er det vigtigt at være opmærksom på garantien på hybridbilernes batteri. Den varierer typisk mellem 5-8 år. Det kommer dog an på bilmærket. Derudover bør du kigge efter, om der stadig er fabriksgaranti. Denne er på brugte hybridbiler, såvel som ved andre brugte biler, betinget af bilens alder og/eller max antal kørte kilometer. Dette kan du få oplyst ved forhandlerne eller ved at undersøge fabriksgarantien hos det pågældende bilmærke samt tjekke indregistreringsdatoen på bilen.
Det er vigtigt at tjekke om alle serviceeftersyn er overholdt, når der er tale om en brugt hybridbil. Det kan nemlig have betydning for at opretholde garantien på batteri eller hybriddele, hvis producenten udbyder særlig garanti på disse.
Plugin-hybrider, som navnet nærmest også indikerer, kræver opladning via ladekabel. Du bør derfor tjekke, om der medfølger et hurtigladekabel til bilen samt dine muligheder for opladning eller installation af ladestander hjemme ved dig. Det er også muligt at lade plugin-hybrider fra en ganske almindelig stikkontakt, men det er langt fra at foretrække. Sikkerhedsstyrelsen advarer mod at oplade el- og hybridbiler ved mere end 6 ampere i private boliger og anbefaler at få monteret en ladeboks for ikke at overophede husets elinstallationer. Du kan læse Sikkerhedsstyrelsens anbefalinger her.
Det kan måske virke som en helt ny verden at skulle på jagt efter brugt elbil eller hybridbil, fordi teknologien stadig er forholdsvis ny. Køber du brugt elbil eller hybridbil med 100% Autotjek-mærkning, får du 12 måneders garanti med.
100% Autotjek samarbejder med to forsikringsselskaber. Derfor er 100% Autotjek ikke et forsikringsselskab men formidler forsikringsselskabernes forsikringer ud som forhandleren i 100% Autotjek kan benytte sig af og tilbyde til dig som kunde. Der er forskellige dækninger/betingelser ud fra bilens alder, servicehistorik, kilometerantal ved indtegning af forsikringen ved de to udbydere. Ved spørgsmål om hvilken dækning/betingelser samt løbetid på forsikringen du kan tilkøbe, kontakt venligst den 100% Autotjek forhandler hvor du har fundet din nye drømmebil.