Hvis uheldet er ude
Hvis skaden skulle opstå inden for de første 12 måneder, anbefaler vi, at du kontakter forhandleren, du har købt bilen af. De første 12 måneder af reklamationsretten hedder formodningsperioden. Her skal sælger påvise, at en eventuel fejl på bilen ikke var til stede ved overdragelsen til køber. Først efter 12 måneder er det købers ansvar at påvise, at fejlen var på bilen ved overdragelsestidspunktet. Læs mere om regler og rettigheder på Forbrug.dk.
Hvis skaden skulle opstå efter 12 måneder anbefaler vi at man henvender sig til den forhandler hvor man har købt bilen fra start, hvis der skulle opstå fejl og derefter tage en dialog med ens muligheder. Hvis forhandleren intet værksted har, kan man benytte sig af en anden 100% Autotjek forhandler der har et værksted tilknyttet.
Vi anbefaler også at man kan benytte sig af en af følgende værkstedskæder: CarPeople, Automester, Hella Service Partner, DinBilpartner
Værkstedet vil diagnosticere den mulige fejl på bilen og lave en skadeanmeldelse til det pågældende forsikringsselskab hvor brugtbilsforsikringen er aktiv. Herefter vurderes skaden fra det pågældende forsikringsselskab om den er dækket eller ej ud fra dækningen på brugtbilsforsikringen.
Du kan finde dit nærliggende 100% Autotjek-værksted her.