En bil er for mange uundværlig. Den er det primære transportmiddel og skal derfor bare fungere. Det skal nemlig være nemt at have bil i hverdagen, og det er det bestemt ikke, hvis den lige pludselig synes, at den skal bryde sammen på rampen til motorvejen. Alle biler kan gå i stykker, det er trods alt mekanik. Men nogle uheldigheder kan undgås, ved at få din bil synet og kørt gennem service, når det er tid. Her er det nemlig muligt at opdage, hvis der er dele på bilen såsom bremser, der er nedslidte og trænger til udskiftning inden, du altså står i problemer til halsen.
Alle biler skal til serviceeftersyn, og det er ganske enkelt bilens alder og brug, der bestemmer, hvornår det er tid. Er der eksempelvis stadig frabriksgaranti på din brugte bil, er det desuden ekstra vigtigt at få bilen afsted til service – hvis du altså vi opretholde fabriksgarantien selvfølgelig.
Service går også under navnet serviceeftersyn, men må ikke forveksles med syn. Ja, det er altså ikke helt nemt, hvis du ikke er velbevandret i bilernes verden. Men det er nu alligevel meget godt at have styr på, hvad forskellen på serviceeftersyn og syn er. De to er nemlig forskellige.
Men er både syn og serviceeftersyn så ikke kontrol af bilen, for at tjekke at den er driftssikker? Svaret er jo. Men ved syn skal din bil godkendes, så du kan køre videre i den. Godkendes den ikke ved syn, skal du efter synet have lavet de fornødne reparationer på bilen. Når disse er lavet, skal bilen så synes igen. Efter et almindelig serviceeftersyn er reparationerne derimod lavet, og du skal først have bilen til service, når den selv skriver, at det atter er tid.
Når det er tid til serviceeftersyn, skal din bil nok selv sige til. Den kommer nemlig med en lille meddelelse inde i bilens infodisplay eller instrumentbræt. Denne meddelelse kan dog tage forskellig form alt efter, hvilken bil du har. I nogle biler kommer der et lille symbol frem i form af en svensknøgle. Men i nogle mærker og modeller er svensknøglen udskiftet med forkortelsen “insp”, som står for inspektion – altså at din bil skal inspiceres og dermed til service snarest. Nogle biler gør det ikke nemt, de kommer nemlig blot op med en kode i form af tallet 82, som er den specifikke kode for serviceeftersyn.
En ting er, at din bil selv skriver service, en anden ting er, at det da er meget rart lige at vide, hvornår du kan forvente, at den skal ind forbi et værksted. Det er sådan, at intervallet for et serviceeftersyn kan variere. Der er trods dette heldigvis nogle huskeregler. Det er nemlig mest almindeligt, at bilen skal til service, når den har kørt et sted mellem 10.000 og 30.000 km. Du kan derfor følge med på triptælleren og få en indikation om cirka tidspunktet for serviceeftersynet. Kører du mindre end dette, er det i stedet et års-interval, der træder i kraft. Alt efter din bil (mærke/model) er år-sintervallet hvert eller hvert andet år. Din bil skal altså til serviceeftersyn på nogenlunde samme tidspunkt på året hvert eller hvert andet år.
Som udgangspunkt er der tre typer serviceeftersyn:
100% Autotjek samarbejder med to forsikringsselskaber. Derfor er 100% Autotjek ikke et forsikringsselskab men formidler forsikringsselskabernes forsikringer ud som forhandleren i 100% Autotjek kan benytte sig af og tilbyde til dig som kunde. Der er forskellige dækninger/betingelser ud fra bilens alder, servicehistorik, kilometerantal ved indtegning af forsikringen ved de to udbydere. Ved spørgsmål om hvilken dækning/betingelser samt løbetid på forsikringen du kan tilkøbe, kontakt venligst den 100% Autotjek forhandler hvor du har fundet din nye drømmebil.