Værd at vide: Skift fra sommerdæk til vinterdæk

Sommeren lakker for alvor mod enden, og på papiret er det allerede blevet efterår. Det betyder, at du så småt skal begynde at tænke over at skifte sommerdækkene ud med vinterdækkene. Men hvorfor er det egentlig nødvendigt? Og hvad er forskellen på sommer- og vinterdæk?

Vi gennemgår her, hvad der er værd at vide om de forskellige dæktyper, og hvorfor du skal undgå at køre med sommerdæk på en kold og glat vinterdag.

Et spørgsmål om sikkerhed

Forskellen på sommerdæk og vinterdæk er stor – især på dæk, der ikke er spritnye, hvor dækmønstret er mere slidt. Når vejrforholdene ændrer sig, temperaturen daler, og vejene bliver vådere, er det vigtigt, at du kører med de dæk, der giver de bedste forudsætninger for at transportere dig og dine medpassagerer sikkert fra a til b.

I sidste ende er det at køre med de rigtige sæsondæk nemlig et spørgsmål om sikkerhed. Her får du tre gode grunde til at køre med vinterdæk i vinterhalvåret:

  1. Vinterdæk giver bilen et bedre vejgreb på veje, der er glatte pga. regn, frost, sne eller nedfaldne blade og andet skidt.
  2. Bremselængden er op mod dobbelt så lang på glatte veje, hvis du kører med sommerdæk i stedet for vinterdæk. Du skal altså være betydeligt mere agtpågivende og holde bedre afstand, hvis du kører med sommerdæk.
  3. Risikoen for, at bilen skrider ud i et sving, er mindre, når du kører med vinterdæk på våde og glatte veje.

Sommerdæk vs. vinterdæk

Sommerdæk er hårdere i gummiet end vinterdæk og har samtidig en glattere overflade med knapt så dybe riller. Det giver et bedre vejgreb i varmt og tørt vejr, hvor temperaturen er over 7 grader og er også mere behagelige at køre med under de vejrforhold. Med sommerdæk bruger bilen desuden mindre benzin end med vinterdæk, fordi de skaber mindre friktion mod vejen.

Vinterdæk er blødere i gummiet og derfor mere fleksible. Derudover har dækkene dybere mønstre, som giver bedre vejgreb på våde og glatte veje. Certificerede vinterdæker kendetegnet ved, at de har det officielle vinterdæk-symbol 3PMSF (3 Peak Mountain Snowflake) trykt på siden. Symbolet forestiller et tretindet bjerg med et snefnug indeni. M+S er et andet symbol, der ofte forekommer på vinterdæk. Det står for ”Mud + Snow” (mudder og sne) og er en beskrivende bemærkning, som producenterne kan vælge at bruge, hvis de vurderer, at dækket er i stand til at bruges under de vejrforhold – men den er altså ikke en certificering i sig selv.

Hvis du er typen, der ikke altid får skiftet dine dæk, når årstiderne skifter, er helårsdæk en mulighed. Helårsdæk kan du i princippet køre på året rundt. Dog bremser de ikke helt så godt som vinterdæk på våde veje og har heller ikke samme vejgreb som sommerdæk på tørre veje. Du går altså på kompromis med effektiviteten sammenlignet med sæsondæk, men til gengæld skal du ikke spekulere på dækskifte og opbevaring af ekstra dæk. Desuden sparer du udgifterne ved at skulle have to typer af dæk og de årlige udskiftninger, der følger med.

Bemærk, at det ikke er lovpligtigt at køre med vinterdæk i vinterhalvåret i Danmark. Det er det derimod både i bl.a. Tyskland, Østrig, Sverige og dele af Italien. Tjek derfor altid det pågældende lands krav, inden du kører på vinterferie.

Hvornår skal jeg skifte til vinterdæk?

Det er der ikke noget enkelt svar på, andet end det er bedre at gøre det for lidt for tidligt end lidt for sent. En god tommelfingerregel er, at så snart temperaturen holder sig under 7 grader nogle dage i streg, eller nattemperaturen bevæger sig under 0 grader, er det på tide at skifte til vinterdæk – dog kan du også forvente kø på autoværkstederne på det tidspunkt, så hvis du vil undgå det, kan du med fordel gøre det lidt før.

Efterhånden som dine dæk slides, forsvinder dybden på dækmønstret også. Jo lavere rillerne i dit dækmønster er, jo dårligere vejgreb har din bil. Loven foreskriver en mønsterdybde på 1,6 mm, men hvis du vil være på den sikre side, anbefales det at skifte dækkene, når mønsterdybden er på 3 mm. Nye dæk har til sammenligning en mønsterdybde på 7-8 mm.

Opbevaring af dæk

Du kan vælge at opbevare dækkene selv, hvis du har plads, eller alternativt kan du opbevare dem på et dækhotel. Hvis du vælger selv at opbevare dækkene, skal du sørge for, at:

Før du skifter dæk, er det i øvrigt en god idé at gøre hjulene helt rene. Hermed undgår du, at snavs eller skidt sætter sig permanent fast på dækkene og fælgene, mens de opbevares.

Opsummering

100% Autotjek samarbejder med to forsikringsselskaber. Derfor er 100% Autotjek ikke et forsikringsselskab men formidler forsikringsselskabernes forsikringer ud som forhandleren i 100% Autotjek kan benytte sig af og tilbyde til dig som kunde. Der er forskellige dækninger/betingelser ud fra bilens alder, servicehistorik, kilometerantal ved indtegning af forsikringen ved de to udbydere. Ved spørgsmål om hvilken dækning/betingelser samt løbetid på forsikringen du kan tilkøbe, kontakt venligst den 100% Autotjek forhandler hvor du har fundet din nye drømmebil.