
Hvad er forskellen på aircondition og klimaanlæg?
22 juni 2020
Hvad er forskellen på aircondition- og klimaanlæg?
Du er sikkert stødt på det tonsvis af gange, hvis du har brugt tid på at kigge efter brugt bil på nettet. Det er nemlig rigtig ofte, at der står, at bilerne enten har aircondition eller klimaanlæg. Men hvad pokker er forskellen egentlig? Sørger de ikke begge to bare for, at du kan få en rigtig behagelig, kølig brise i bilen, når sommersolens bagende stråler varmer bilen op til stegende hede temperaturer, der gør en tindåse af en bil til en sand smelteovn?
Sådan virker et airconditionanlæg
Der er dog forskel på aircondition og klimaanlæg. Airconditionanlægget kom nemlig før klimaanlægget, og teknologien er derfor også en del ældre. Typisk kan du med et airconditionanlæg køle luften i bilens kabine op og ned ved manuelt at dreje på temperaturvælgeren. Det er egentligt ganske simpelt. Airconditionanlægget tager luft ind udefra ligesom bilens blæsere gør det. Anlægget sørger så for at køle luften ned eller varme det op, og kan faktisk også bruge recirkuleret luft fra kabinen. Anlægget sørger for, at luften, der blæses ind i kabinen eller cirkulerer i kabinen, har den samme temperatur.
Sådan virker et klimaanlæg
Et klimaanlæg kan siges at være videreudviklingen af airconditionanlægget, det er nemlig næsten det samme – men så alligevel ikke. For klimaanlægget er langt mere intelligent end den traditionelle aircondition. Her er det nemlig en computer, der kontroller temperaturen i bilens kabine. Med et klimaanlæg kan du indstille temperaturen helt præcist på eksempelvis 21 grader. Nu sørger klimaanlæggets computer for, at der altid er 21 grader i bilen – uanset om det er koldt eller varmt udenfor. Ved klimaanlægget er der små sensorer i bilen, som er dem computeren bruger til at regulere temperaturen ud fra. Det er i mange nyere biler endda muligt at have forskellige zoner med forskellige temperaturer i bilen. Dette kaldes for “multi”-zone klimaanlæg og kan ofte justeres mellem chaufføren og passageren på forsædet.
Det sker der i klimaanlægget, når luften køles ned
Et klimaanlæg såvel som et airconditionanlæg har begge to et særligt kølemiddel. Dette kølemiddel ledes gennem en fordamper ved ganske lavt tryk, når der tændes for anlægget. Der sker det, at kølemidlet fordamper og faktisk bliver til gas. Når det sker, absorberes varmen og fordamperen bliver nu kold. Luften, der trækkes ind udefra, passerer nu forbi den kolde fordamper, som nedkøler luften – og det er nu, den skønne, afkølede luft blæses ud i bilens kabine og kysser din overophedede krop. Men én ting er, at der kommer kold luft ind i bilen, den varme luft skal også ud for at temperaturen kan holdes konstant.
Der sker nu det inde i klimaanlægget, at det fordampede kølemiddel i selve fordamperen ledes videre og ind i en kompressor. I kompressoren omdannes dampen til varm væske, som ledes videre over i en kondensator, der har til formål at lede varmen ud af bilen. Når varmen er ledt ud, tager kølemidlet en tur tilbage til fordamperen, hvor det nedkøles. Kølemidlet i klimaanlægget cirkulerer således i et lukket kredsløb, hvor det opvarmes og nedkøles for at holde en god temperatur i bilen. Det hele lyder måske lidt indviklet, og det vigtigste for dig er med garanti bare, at det virker.
Det kræver derfor en lille smule vedligeholdelse, hvis du vil være sikker på at dit klima- og airconditionanlæg altid er godt kørende.
Sådan vedligeholder du selv dit klima- eller airconditionanlæg
- Du kan sørge for at holde dit klima- og airconditionanlæg godt kørende, ved at fjerne snavs og blade, som kan snige sig ind og lægge som omkring bilens kondensator. Det kan nemlig gøre kondensatoren ineffektiv og dårligere til at lede varme ud af bilen. Du finder kondensatoren forrest i bilens motorrum, og det ligner faktisk en ganske normal køler blot en smule slankere. Er du i tvivl om, hvor kondensatoren i lige netop din bil sidder, kan du altid spørge på dit værksted, når du alligevel er forbi til service.
- Du kan også passe godt på dit klimaanlæg ved at minimere risikoen for dannelse af bakterier. Det kan du heldigvis gøre forholdsvis simpelt; nemlig ved at slukke for anlægget ca. 10-15 min før du ankommer til din destination. Dette er en særligt god idé på meget varme dage, hvor anlægget virkelig har været på arbejde under kørsel.
- Giv køleanlægget motion. Ja, det lyder måske helt skørt at give klima- eller airconditionanlægget motion, men det er faktisk en rigtig god idé at gøre det et par gange om ugen. Det gøres ganske enkelt ved at have anlægget kørende et kvarters-tid, når du alligevel sidder bag rattet. Når anlægget er i gang smøres anlæggets kompressor samt anlæggets pakninger og stempler. Disse kan nemlig gå hen og blive utætte eller sætte sig fast, hvis anlægget ikke bliver brugt – men det er der nok ikke nogen chance for sker, med de skønne sommertemperaturer, der efterhånden er hver sommer herhjemme.
Derfor er klimaanlæg og aircondition et absolut must
Selvom du er på udkig efter en ældre, brugt bil, kan du sagtens være heldig at finde en med aircondition – og du vil virkelig takke dig selv for det, når sommeren banker på døren. En behagelig temperatur i kabinen gør køreturen lidt sjovere, og du slipper for pandekager under armene, når du træder ind på kontoret efter køreturen på arbejde. Aircondition er desuden rigtig godt, hvis du har helt små børn med ud at køre. Små børn kan nemt blive urolige i varmen og med en god temperatur, kan du holde ro på bagsæderne. Skal du desuden på bilferie, og vil du gerne have ro på bagsæderne, kan du her læse, hvordan du aktiverer de små på længere køreture.