
10 ting du bør vide om klimaanlægget
09 juli 2020
10 ting du bør vide om klimaanlægget
Sveden drypper. Dit ansigt blusser op og bliver ildrødt. Bittesmå dråber pibler frem på overlæben. Ja, det kan være en varm fornøjelse at sætte sig ind bag rattet en dejlig, varm sommerdag, hvor solen virkelig har fået lov at bage ned fra en skyfri himmel. Her kommer bilens klimaanlæg virkelig til sin ret og bliver køreturens redningsmand. Men hvordan får du mest ud af dit klimaanlæg, og er der noget, som er et absolut no-go, når det kommer til at have klimaanlægget kørende? Med 10 tips til klimaanlægget er du klar til sommervarmen og undgår at blive til en lækker, smeltet smørklat hver gang, du sætter dig ind i bilen.
1. Klimaanlægget virker bedst under kørsel
Måske synes du, det er fristende at tænde bilen og lade klimaanlæg eller aircondition køre for fulde drøn i fem minutter indtil, du er helt klart til at tage afsted – men det er faktisk spild af benzin. Rul i stedet ned for vinduerne og lad noget af den varme luft slippe ud, mens du gør dig klar. Anlægget er nemlig mest effektivt under kørsel, og det kan derfor bedre betale sig at tænde for klimaanlægget, når du alligevel bakker ud fra din parkeringsplads eller indkørsel.
2. Du kan blæse varmen ud
Ja, du læste rigtigt. Har du ingen kvaler ved at have vinduet åbent og gang i klimaanlægget på samme tid, kan du blæse varmen ud af din hede bil, når du er ude at køre. Det tager heldigvis ikke lang tid. Normalt er det ikke vildt smart at prøve at køle bilen ned og samtidig lukke den varme luft ind gennem vinduerne, men hvis du sætter anlægget på fuld blæs og lader det køre i 30 sekunder til et lille minut, kan du faktisk blæse rigtig meget varm luft ud af kabinen i en ruf.
3. Den laveste temperatur er den mest effektive
Den laveste temperaturindstilling på aircondition- og klimaanlægget er faktisk den mest effektive. Det skyldes, at anlæggene ofte køler luften ned til omkring 3 grader, og derefter genopvarmer luften for at opnå den ønskede temperatur. Det betyder, at systemet faktisk skal arbejde en hel del ekstra for at skabe en behagelig middeltemperatur. Hvis bilen skal køles ned i en fart, kan det derfor godt betale sig at skrue helt ned til isnende temperaturer og styre den kølige luft via blæserstyrken. Du kan efterfølgende altid sætte anlægget på middeltemperatur, når du har fået bilen kølet ned.
4. Start/stop-funktionen hæmmer klimaanlæggets effektivitet
Start/stop-funktionen i nyere biler er helt igennem genial, når det kommer til at spare på brændstoffet og mindske udledningen fra bilen, når du holder for rødt eller i kø. Ulempen er dog, at den slukker for motoren. Det betyder, at klimaanlægget, som er mest effektivt, når motoren kører, nu køler en anelse dårligere. Har du et stort behov for, at klimaanlægget skal bevare sin effektivitet – også når du holder stille – kan du slå start/stop-funktionen fra, hvis du føler for det.
5. Klimaanlæg versus nedrullede vinduer
Hvad er egentlig bedst? Nedrullede vinduer eller et klimaanlæg for fulde drøn? Svaret er ikke helt entydigt, men to ting er klart. Klimaanlægget bruger benzin, når det kører, det er stensikkert. Nedrullede vinduer påvirker bilens aerodynamik, hvilket betyder, at der faktisk bruges mere benzin under kørsel grundet den øgede luftmodstand. Alle nyere biler er nemlig designet til altid at køre med vinduerne rullet i. Det betyder, at det altså ikke er helt gratis at køre med nedrullede vinduer. Brug af klimaanlæg og kørsel med nedrullede vinduer bruger altså begge to ekstra benzin.
6. Klimaanlægget kan have skimmelsvamp
Kommer der en underlig lugt hver gang, du får skruet op for klima- eller airconditionanlægget, kan det skyldes, at der er skimmelsvamp i anlægget. Det hænder nemlig at skimmelsvamp dannes grundet kondens i anlægget. Det er derfor vigtigt, at få renset anlægget, da du kan blive syg af den dårlige luft.
7. Få bedre luftgennemstrømning ved skift af pollenfiltret
Anlæggets pollenfilter har til formål at filtrere snavs, skidt og pollen i luften fra, så det ikke kommer ind i kabinen via aircondition- eller klimaanlægget. Anlægget kan dog have nedsat effektivitet i form af dårligere luftgennemstrømning, hvis filtret er stoppet helt til. Bilen vil altså være meget langsommere om at køle ned.
8. Få bedre cirkulation med blæserne pegende opad
Et rigtig godt tip til at få fordelt den skønne, afkølede luft i kabinen på bedste vis, er ved at pege blæserne opad. På den måde får du luft om til bagsæderne og fordelt luften i hele kabinen, hvilket kan være ret så lækkert for ungerne på bagsædet og giver god cirkulation. Derudover undgår du også at få blæst kold luft direkte i panden eller ved ørerne, hvilket faktisk godt kan give lidt ondt i ørerne og en mild forkølelse, hvis luften er meget kold.
9. Benyt anlægget hver gang du kører
Det er en rigtig god ide at bruge klima- eller airconditionanlægget hver gang, du er ude at køre. Det skyldes, at anlægget har godt af at blive brugt. Anlæggets kompressor, stempler og pakninger smøres nemlig under brug, og du undgår derved, at de bliver utætte. Derudover undgår du, at anlægget udvikler dårlig lugt ved ikke at blive brugt.
10. Få anlægget tjekket på et værksted
Skal du på bilferie, og lugter eller fungerer klima- eller airconditionanlægget ikke helt optimalt, bør du sende bilen på værksted for at få lavet et airconditionservice eller service af klimaanlægget. Dette sikrer, at alt fra kondensator over fordamper til kompressor fungerer, som det skal. Derudover kan du få renset anlægget og udskiftet pollenfiltret.
Er du ikke helt skarp på, hvad forskellen på et klimaanlæg og et airconditionanlæg helt præcist er, kan du læse mere om de to her.